Waarom Pinterest zakelijk zo interessant is!
Ben jij net als ik ondernemer en ben je op zoek naar andere manieren om zichtbaar te zijn?
Ik biecht het op..
Ik ben social media soms zo zat!
Oef, dat is eruit.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Instagram hartstikke leuk. Ik leg daar ook echt hele fijne contacten en post, wanneer ik er zin in heb, lekker wat ik die dag aan het doen ben of misschien maak ik wat reclame voor mijn aanbod. Maar, er zijn ook dagen, weken, dat ik er geen tijd voor heb of gewoon geen zin. En ja, natuurlijk kun je daar ook van alles inplannen. Maar dat voelt wat mij betreft toch een beetje onecht, namelijk niet waar ik op dat moment aan denk of mee bezig ben. En bovendien is het dan wel zo aardig dat je ook direct kunt reageren op de commentaren die je krijgt op jouw post. Want juist die interactie is zo leuk op Instagram. En het liefst moet je dan ook nog precies op het tijdstip posten dat jouw doelgroep actief is op dat kanaal..
Maarrrr, ik wil eigenlijk gewoon dat mijn content waar ik tijd en moeite in steek lekker lang meegaat en mijn zichtbaarheid langzaam maar zeker blijft groeien, zonder dat ik er continu voor online hoeft te zijn en de interactie moet aangaan..
En zo ben ik uitgekomen op Pinterest! Ik ben daar dus super enthousiast over. Ik had al veel langer een privé account en zocht dan vooral inspiratie voor recepten, haak projecten, reizen, maar ook maakte ik er bijvoorbeeld een moodboard voor mijn bedrijf. Inmiddels heb ik veel geleerd over het inzetten van Pinterest voor zakelijk gebruik, dankzij de Pinterest training voor VA’s van Socially Sanne (P.S. Dit is een affiliate-link, wat betekent dat ik een kleine commissie verdien als je iets koopt via mijn link. Ik promoot alleen producten waarin ik geloof en waar ik persoonlijk ervaring mee heb, en ik ben heel enthousiast over deze training. Bovendien weet ik heel toevallig dat Sanne ook As We Speak nieuwe onderdelen aan het toevoegen is😉. Mocht je vragen hebben over deze training, laat het me gerust even weten!). En ik wil het liefst iedereen vertellen over de voordelen van Pinterest voor ondernemers!
Wat is Pinterest eigenlijk precies?
Rare vraag, denk je misschien. Maar veel mensen denken dat Pinterest gewoon weer het zoveelste social media kanaal is. Een van de eerste dingen die Sanne in de training dan ook heel duidelijk maakte is dat dat zeker niet het geval is.
Pinterest is eigenlijk een zoekmachine, een visuele zoekmachine dan. Je zoekt er immers naar visuele weergaven van datgene waar je naar zoekt. Waar niet alle gebruikers over nadenken (dit hoor ik heel veel mensen om me heen zeggen!) is dat er achter al die mooie plaatjes andere content schuilt. Denk maar weer aan die recepten. Als het plaatje er maar aantrekkelijk genoeg uitziet, dan klik je door, want je wilt wel weten hoe je dat maakt, toch? En dan kom je dus op een andere website terecht, namelijk daar waar dat recept te vinden is. Kom je dan op de bedrijfspagina van Oetker of Koopmans terecht? Misschien, maar dat is zeker niet per se zo. De kans is heel groot dat je op het blog of op een tutorial video van een enthousiaste bak- of kook-gek komt. Wist je trouwens dat Pinterest marketing ook heel geschikt is voor dienstverleners? Lees het in mijn blogartikel Pinterest Marketing voor dienstverleners!
Pinterest is heel onpartijdig wat merken betreft!
Eigenlijk maakt iedereen die op Pinterest pins plaatst evenveel kans om gezien te worden, dat hangt dus niet van een merknaam af. Mensen die op Pinterest zoeken, zoeken namelijk helemaal niet op merknaam. Dat is goed nieuws voor jou als kleine ondernemer! Die kans groeit wel als je vaker en meer pins maakt, maar hangt dus niet af van hoe groot jouw advertentiebudget is. Zodra iemand jouw pin aantrekkelijk genoeg vind, zal die doorklikken naar jouw website en dit levert dus direct meer verkeer op! Zo draagt Pinterest direct bij aan jouw zichtbaarheid en juist daarom is het zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.
De voordelen van zakelijk Pinterest op een rijtje
- Gebruikers gaan in een vroeg stadium van hun klantreis naar Pinterest voor inspiratie, wanneer ze het meest open staan voor beïnvloeding. Dus biedt dan ook die inspiratie en help jouw ideale klant van dromen over iets, naar werkelijkheid te komen (in de vorm van een aankoop!).
- Jouw toekomstige klanten blijven niet per se hangen in Pinterest. Als jouw pin maar aantrekkelijk genoeg is, klikken potentiële klanten door naar jouw website, waar ze vervolgens jouw product of dienst kunnen kopen.
- Pinterest heeft in Nederland alleen al ruim 6 miljoen gebruikers. Instagram heeft er 8 miljoen, maar vergeet niet dat jouw content daar snel vervliegt.
- 96% van de gebruikers van Pinterest zoekt niet op merknaam. Dit biedt juist kansen voor jou als kleinere ondernemer, mits je de juiste zoekwoorden gebruikt in jouw pins.
- Zoals ik al zei vervliegt jouw content snel op Instagram. Dit geldt ook voor Facebook en LinkedIn. Op deze kanalen is jouw post misschien een paar uur tot een paar dagen zichtbaar. Maar is jouw blog of productpagina via een pin op Pinterest te vinden, dan word deze gepind, ge-repind en raakt die steeds verder verspreid over dit platform. Dit betekent dat jouw content een stuk duurzamer is, mits je ook een beetje geduld hebt. Want dat betekent ook dat het even duurt voordat het goed op gang komt, als een dieseltje. Maar eenmaal op gang kan het hard gaan!
- Het tijdstip dat je een pin plaatst doet er niet toe. Je hoeft niet uit te zoeken wanneer jouw doelgroep op Pinterest zit te scrollen. Heerlijk toch?
- Het maakt niet uit of je jouw product of dienst het liefst aan de man (mens) wilt brengen via een webshop, door middel van webinars/video tutorials, door te bloggen of via een podcast. Een pin kan overal naartoe linken, als het maar op het World Wide Web staat 😉. Je zou zelfs kunnen linken naar je Instagram (al is dat niet altijd perse aan te raden, want daar raak je mensen ook snel weer kwijt).
- Door de Pinterest Statistieken in de gaten te houden kun je leren van jouw fans. Welke pins vinden ze aantrekkelijk genoeg om op door te klikken en welke laten ze links liggen. Je kunt hier eenvoudig mee testen.
- Pinterest is gratis te gebruiken. Natuurlijk kun je ook hier adverteren, maar gratis is er al zo veel mogelijk!
Lees ook vooral mijn Pinterest abc om meer te leren over Pinterest.
Ben je al overtuigd? Ga je zelf ook aan de slag met Pinterest? Misschien heb je dan iets aan de Pinterest Kickstarter training van Socially Sanne*.
Pinterest marketing uitbesteden?
Nu kan ik me helemaal voorstellen dat je al een hele hoop andere dingen moet doen voor je bedrijf en dat je je tijd liever besteedt aan jouw core business. Daarnaast wil je natuurlijk ook gewoon naar je gezin als je klaar bent met werken en daar niet alsnog met je hoofd bij je marketing zitten. En ontspannen op vakantie zonder je zorgen te maken hoe je straks weer aan nieuwe klanten gaat komen. In dat geval zouden wij wel eens een goede match kunnen zijn. Ik kan dit stukje zichtbaarheid helemaal uit handen nemen. Benieuwd of wij een goed team kunnen zijn? Ga dan even naar mijn contact pagina voor een vrijblijvende kennismaking.
*Dit is een affiliate link net als die ik eerder in dit artikel al deelde. Ik heb deze training niet zelf gevolgd, maar omdat deze grotendeels overeenkomt met die voor VA’s en ik het volste vertrouwen heb in Socially Sanne, dus durf ik deze ook aan te bevelen voor ondernemers die Pinterest voor hun eigen bedrijf willen inzetten
Foto door Nextfocus Photography
0 reacties