Ontdek de wereld van Pinterest Marketing met dit handige abc!
In dit Pinterest ABC leer je wat er allemaal komt kijken bij een goede (zakelijke) Pinterest aanwezigheid. Van het belang van een opvallende header tot het geheim van evergreen content. Lees hoe je met borden in verschillende categorieën, aantrekkelijke pins en wat slimmigheidjes jouw zakelijke Pinterest profiel kunt laat opvallen.
A
- Algoritme: Het Pinterest-algoritme bepaalt welke pins gebruikers te zien krijgen. Het leert van je voorkeuren, houdt rekening met trends en relevantie, en let op de interactie van gebruikers. Het is belangrijk dat Pinterest dus snapt waar jouw pins en borden over gaan, zodat ze getoond kunnen worden aan de mensen die ze ook echt willen zien.
B
- Borden: Dit is de basis van je Pinterest-profiel waar je al je pins opslaat (echt als een prikbord), het liefst netjes opgedeeld in categorieën. Zorg ervoor dat je borden op zo’n manier zijn georganiseerd dat die makkelijk te begrijpen is voor je doelgroep, zodat ze snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Kies voor pakkende titels en beschrijvingen met voor jouw doelgroep relevante zoekwoorden.
C
- Claim website: Door Pinterest te laten weten dat jouw website echt van jou is, open je een wereld van waardevolle inzichten! Je krijgt zo toegang tot Pinterest Statistieken (zie ook S) zodat je precies in de gaten kunt houden wat jouw pins doen. Je ziet hoeveel impressies een pin krijgt en hoeveel acties deze uitlokt zoals klikken op de pin en doorklikken naar je website. Je krijgt ook een klikbare URL op je profiel en je kunt zelfs uitgebreide pins maken (zie U).
D
- Domein optimalisatie voor Pinterest: Zorg ervoor dat je website Pinterest-vriendelijk is door een Pinterest-bewaarknop toe te voegen en gebruik te maken van relevante, duidelijke omschrijvingen bij de afbeeldingen. Dit maakt het makkelijker voor klanten om jouw content te delen en bonus: het maakt je ook nog eens beter zichtbaar.
E
- Evergreen content: Inhoud die altijd van belang is en blijft. Maak vooral pins die leiden naar een pagina op je website waar echt tijdloze blogberichten, nuttige tips en inspiratie die altijd van pas komen staat. Dit soort pins blijft maand na maand (en zelfs jaar na jaar) verkeer aantrekken. Je kunt daarbovenop ook wel seizoensgebonden pins maken (bijvoorbeeld gericht op de feestdagen in december), maar houd er dan rekening mee dat ze ook maar tijdelijk (in een bepaald seizoen, bepaalde maand) naar boven zullen komen.
F
- Fresh pin: Wat is dat nou precies, een Fresh pin? Nou, dat is een splinternieuwe afbeelding of video die nog niet eerder op Pinterest heeft gestaan. En het leuke is, deze verse pins krijgen voorrang in de feed van jouw ideale klant! Dat betekent dus dat er meer mensen zijn die jouw pin te zien krijgen en er misschien wel op klikken!
G
- Google houdt van Pinterest posts!: Wist je dat Pinterest berichten goed opvallen in Google? Dat betekent dat je pins niet alleen te zien zijn op Pinterest, maar ook gemakkelijk gevonden kunnen worden via de zoekfunctie van Google. Zo kun je dus makkelijk een groter publiek bereiken.
H
- Header: De header van je profiel is een echte blikvanger. Kies voor een mooie, representatieve foto of afbeelding die je merk (in jouw Huisstijl, daar is de H weer!) goed laat zien en bezoekers uitnodigt om verder te kijken. Wat ook goed helpt daarbij is alvast je weggever noemen.
I
- Impressies: Stel je voor, jouw pin verschijnt op iemands scherm. Dat noemen we een impressie. Best wel belangrijk om te weten hoe vaak jouw pins in beeld komen, toch? Dit zie je terug in de statistieken (zie ook S).
J
- Jij: Jouw persoonlijke stijl maakt het verschil. Wees authentiek en laat zien waar jij enthousiast over bent in je pins en beschrijvingen. Dit trekt volgers aan die echt geïnteresseerd zijn in jouw merk.
K
- Keer bewaard: Hoe vaak andere gebruikers jouw pin hebben opgeslagen. Dit vertelt je hoe leuk, nuttig en relevant jouw content gevonden wordt.
L
- ‘Live’ zijn: Pinterest is geen sociale media! Je hoeft niet altijd online te zijn om contact te maken met je volgers. Het is een visuele zoekmachine. Jouw potentiële klanten kunnen jouw content in hun eigen tijd ontdekken en bewaren. Dus, je hoeft niet 24/7 aanwezig te zijn. Dat maakt Pinterest ideaal voor ondernemers zoals ik die hun zichtbaarheid willen vergroten zonder constant actief te moeten zijn. Hoe lekker is dat?
M
- Marketing: Pinterest is een marketinginstrument. Dit wil zeggen dat het een goede manier is om jouw onderneming in de spotlight te zetten, mensen naar je website te lokken en jouw producten of diensten op een visueel aantrekkelijke manier te laten zien.
N
- Naam: Kies een naam voor je Pinterest-profiel die meteen duidelijk maakt wie je bent en wat je doet. Je bedrijfsnaam is een goed begin, maar waarom voeg je er geen korte beschrijving aan toe? Dit kan ontzettend helpen bij het opbouwen van herkenning en het maakt het voor mensen makkelijker om je te vinden. Klinkt goed, toch?
O
- Optimaliseren account (SEO): Pinterest is een visuele zoekmachine. Maar, tekst blijft heel erg belangrijk! Door het gebruiken van voor jouw klant relevante zoekwoorden (denk hierbij aan de pijn of het verlangen dat jouw klant heeft) in je naam, bordnamen en -omschrijvingen en pin-teksten zorg je ervoor dat je beter gevonden word.
P
- Profiel (foto, omschrijving, naam): Een professioneel en aantrekkelijk profiel maakt een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat jouw profielfoto duidelijk en herkenbaar is, de omschrijving goed weergeeft wie jij bent en jouw naam relevant is voor wat jij doet. Zie ook Naam en Header voor meer details.
Q
- Quotes: Inspirerende en motiverende quotes zijn populair op Pinterest. Deze worden ook volop gepind. Het nadeel is dat maar weinig mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar jouw site, het levert dus relatief weinig bezoekers op.
R
- Repin: Wanneer een gebruiker jouw pin opnieuw bewaart op hun eigen bord. Repins zijn superhandig om content verder te verspreiden en kunnen je bereik echt een boost geven.
S
- Statistieken: Houd je Pinterest-statistieken in de gaten, zo weet je precies wat wel en niet werkt. Gebruik deze inzichten om je strategie aan te passen en te verbeteren. Klinkt goed toch?
T
- Trends: Blijf op de hoogte van de nieuwste trends op Pinterest. Door in te spelen op populaire thema’s en zoekopdrachten, kun je je pins relevanter maken en meer bezoekers aantrekken.
U
- Uitgebreide pin: Beter bekend als Rich Pins. Hiervoor moet je wel je website claimen. Ze zijn gevuld met extra details zoals productprijzen, recepten of artikelen. Jouw pintitel word bijvoorbeeld ook direct in iemands feed getoond. En als iemand op jouw pin klikt krijgt die ook een Volg-knop te zien. Deze pins zijn niet alleen nuttig, ze kunnen ook de betrokkenheid verhogen.
V
- Visuele zoekmachine: Pinterest is een visuele zoekmachine, alles draait om looks. Zorg er dus voor dat jouw plaatjes eruit springen met hun hoge kwaliteit en aantrekkelijkheid. Je wilt toch niet opgaan in de massa van miljoenen andere pins?
W
- Website: Koppel Pinterest aan je website! Voeg een Bewaar-knop toe en claim je plekje op het web. Zo kunnen bezoekers jouw content makkelijk delen. En het mooiste is, op die manier trek je ook weer meer bezoekers aan.
X
- eXpert: Laat zien dat je een expert bent in jouw niche. Deel waardevolle en informatieve content om jouw kennis en ervaring te tonen.
Y
- YouTube: Heb je een YouTube-kanaal? Super! Pin het dan op een bord. Ook video’s die niet op YouTube staan kunnen gebruikt worden. Video-content trekt veel aandacht en kan je Pinterest-profiel levendiger en interessanter maken.
Z
- Zoekwoorden: Onderzoek en gebruik relevante zoekwoorden in je pins en borden. Dit helpt je content om beter gevonden te worden in zowel Pinterest- als Google-zoekopdrachten. Onderschat dit niet, zoekwoorden zijn echt heel belangrijk!
Ben je klaar om je zichtbaar te worden op Pinterest?
Start vandaag nog met het inrichten en optimaliseren van je Pinterest-profiel en borden. Claim je website, voeg Fresh pins toe en houd je statistieken bij om te zien wat werkt. Pinterest is een krachtige tool die, mits goed gebruikt, je kan helpen om je merk op te laten vallen en meer verkeer naar je website te genereren. En kun je wel wat hulp gebruiken, dan kun je mij natuurlijk in de arm nemen. Laten we samen jouw Pinterest-succes opbouwen!
Wil je eerst meer lezen over Pinterest voor zakelijk gebruik, lees dan mijn blogartikel specifiek daarover!
Foto door Nextfocus Photography
0 reacties