Je wilt zo graag alles zelluf doen! Ja, heel herkenbaar hoor. Ik heb ook nog steeds moeite met uitbesteden. Want als ik mijn best doe kan ik het toch ook zelf? Of ik volg gewoon weer een training.. Ik heb er nog wel een paar liggen :-). Dus, waarom zou je je online marketing en zichtbaarheid willen uitbesteden?
Je bent ondernemer geworden om te doen waar je goed in bent en waar je passie ligt. En tegelijkertijd om de vrijheid te hebben om je eigen keuzes te maken, je eigen tijd in te delen, geen verantwoording te hoeven afleggen. Allemaal goede redenen om voor jezelf te beginnen. Maar ben je ook gaan ondernemen om urenlang bezig te zijn met het uitvogelen van online marketingstrategieën? Waarschijnlijk heb je er niet eens persé lang bij stil gestaan dat dit er ook bij hoort. Ik in ieder geval niet. Toch weet je (inmiddels) dat zichtbaarheid super belangrijk is als je wilt groeien. Maar hoe zorg je nou voor meer zichtbaarheid zonder dat je eigen werk (en je privéleven!) daaronder lijdt? Het antwoord: je marketing en zichtbaarheid uitbesteden.
Nu wil je natuurlijk weten waarom het uitbesteden van je marketing een slimme investering is, wat het gaat opleveren en voor wie het eigenlijk geschikt is.
Waarom is zichtbaarheid zo belangrijk voor jouw bedrijf?
Als ondernemer kun je het beste, leukste, mooiste aanbod van de wereld hebben, maar als niemand weet dat je bestaat, krijg je geen klanten, zo simpel is het. En als jouw zaak in straat X staat en jouw klanten wonen in een straal van 1 km, dan is het ook nog redelijk eenvoudig. Ze lopen langs, kijken eens naar binnen en voilà , klanten! Maar wat als je vooral op afstand werkt, je klanten door het hele land (of de hele wereld) zitten en ontzettend verspreid? Dan is online zichtbaarheid essentieel! Het zorgt ervoor dat:
- Meer mensen je bedrijf ontdekken
- Je bezoekers (van jouw winkel > eigen website) klanten en dus omzet worden
- Je bedrijf opvalt tussen de concurrentie
Maar om nut te hebben, moet je voor je marketing en zichtbaarheid wel een strategie hebben, en consistent zijn en er tijd in steken. Veel ondernemers merken dat dit lastig te combineren is met hun dagelijkse werkzaamheden en datgene wat ze eigenlijk veel liever doen.
De voordelen van online marketing uitbesteden
Stel nou dat je je marketing en zichtbaarheid uitbesteedt. Je haalt iemand in huis die dit dagelijks doet en dus weet hoe ze dit aan moet pakken. Maar, je geeft jezelf ook meer ruimte om te focussen op de kerntaken binnen je bedrijf (én op privéleven in de tijd dat je thuis bent). De belangrijkste voordelen van uitbesteden zijn wel deze:
- Tijd besparen: Je hoeft je veel minder bezig te houden met lange termijn marketingtaken, SEO of Pinterest. Dit kan je per week uren schelen. (not gonna lie, aandacht besteden aan je blog hoort er nog steeds bij. Al zou je dit natuurlijk ook uit kunnen besteden. Maar ik denk dat jij toch echt het beste weet waar jouw klanten tegen aan lopen)
- Professionele resultaten: Iemand die zich heeft vastgebeten in Pinterest weet precies wat werkt en wat niet. Zo kun je sneller resultaten behalen zonder eerst van alles uit te proberen (natuurlijk wordt er altijd nog getest en bijgestuurd, dat is onvermijdelijk).
- Rust in je hoofd: Je hoeft je geen zorgen meer te maken of je marketing wel goed genoeg is.
- Focus op je core business: Jij doet waar jij goed in bent, terwijl iemand anders zorgt dat jouw nieuwe klanten je vinden.
Voor wie is uitbesteden van online marketing geschikt?
Uitbesteden is niet voor iedereen. Het werkt vooral goed voor ondernemers die:
- Al een goed (of redelijk) lopend bedrijf hebben, maar willen groeien zonder zich over de kop te werken
- Geen tijd (of zin) hebben om alles zelf te doen of alles zelf uit te zoeken
- Bereid zijn te investeren in lange termijn marketingstrategieën, ipv te blijven focussen op korte termijn acties
- Meer rust en balans willen tussen hun bedrijf en privéleven (thuis ook echt thuis zijn, hoe lekker klinkt dat!)
Herken jij jezelf hierin? Dan zou uitbesteden heel goed jouw volgende stap kunnen zijn.
Wat zijn de risico’s als je blijft proberen alles zelf te doen?
Veel ondernemers denken dat ze zelf alles moeten kunnen. Maar deze ‘ik moet het zelf doen’-mentaliteit kan tegen je werken. Je loopt bijvoorbeeld het risico dat:
- Je niet consistent zichtbaar bent, waardoor klanten afhaken
- Je belangrijke kansen misloopt, zoals nieuwe leads of samenwerkingen
- Je te veel tijd kwijt bent aan marketing en te weinig overhoudt voor je core business
En bedenk altijd: uitbesteden is absoluut geen teken van zwakte, maar juist een slimme keuze voor groei!
Kortom, waarom zou je je online zichtbaarheid uitbesteden?
Je marketing en zichtbaarheid uitbesteden is dé oplossing als je wilt groeien zonder jezelf voorbij te lopen. Het levert je meer klanten, meer omzet en vooral meer rust op. Benieuwd wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag een gratis QuickScan van jouw bedrijf aan en laten we kennismaken. Als er een klik is en we zien het allebei zitten om samen te werken zou er zomaar iets moois kunnen ontstaan!
Klaar om meer rust én resultaten te krijgen door je marketing uit te besteden? Ontdek hoe ik je kan helpen!
0 reacties